Lazac- parmezán bundával- köretnek pedig bíborszínű, őszi, meleg ölelés


 
   Kedvesek, az úgy volt, hogy egy teljesen másik lazac képe derengett a (lelki) szemeim előtt.. (Petrezselyem pesto, sok citrom, vörösboros só...stb..) Aztán addig addig nézegettem recepteket, míg a kedvenc csopimban szembe jött Éva- aki amúgy is az én szívemnek kedves személy-kitalált egy tök jó kis olaszos bundát a halának.. Tehát utána szabadon, én is az enyémnek.
Persze köret is kellet és ha már ősz, meg diéta-szerű működés, meg egészséges életmód- akkor sok bíborszínű zöldség és céklás bulgur, no meg egy kis szőlő.. aki utálja a fehérrépát vegyen egy mély levegőt és olvasson tovább!
Lazac fűszeres, parmezános bundában
Céklás bulgur sali szőlővel
Narancsos- citromos sült cékla, fehérrépa, alma, körte
A fehérrépa krumpli helyett is tökéletes, az íze selymes és semleges; mindenhez passzol. Sütve tényleg olyan, mint egy nagyon finom fajta, nemesített burgonya. :)
Hozzávalók, gyártás, és story a sorrend- szokás szerint.

HOZZÁVALÓK:
-A Lazachoz: 
-Fűszerkeverék: só, fehérbors, zöldbors, kurkuma, citrompor(héj), mustármag, curry, fokhagyma, kapor, petrezselyem- ezeket nálunk összekeverve, őrölve "Lazac-steak" fűszerkeverék néven keresd.
Mindenhol máshol pedig érdemes a szárított összetevőket őrölt formában beszerezni összekeverni és a halat belehempergetni panírozás előtt.
-liszt (bármilyen, nálam most fehér liszt volt, ennyit kibírok)
-tojás
-zsemlemorzsa (vagy útifűmaghéj)
-Parmezán reszelve-apróra darálva
-kukorica vagy repce olaj a sütéshez

A bulgur salihoz:
- avokádó olaj (természetesen más is  jó, én a saját ízvilágomat mesélem)
- citrom
- narancs
-szőlő
-bulgur
-nyers cékla
-petrezselyem
-Fűszerkeverék: menta, őrölt mogyoró, bazsalikom

A sült zöldségekhez:
- cékla
-fehérrépa (gyökér)- szerintem paszternákkal is finom, aki inkább azt szereti
- alma
-körte
-narancs
-citrom
-só

GYÁRTÁS:
A LAZACOT jó laposan megszórom a fűszerkeverékkel, lisztbe forgatom, majd a tojásba, végül pedig a zsemlemorzsába amihez előzőleg hozzákeverem a reszelt parmezánt. 2 adag hal panírozásához szükséges zsemlemorzsába 1 evőkanál parmezánt kevertem. A lisztbe is tettem előzőleg a fűszerkeverékből.. Természetesen a zsemlemorzsát is és a lisztet is lehet helyettesíteni egészségesebb hozzávalókkal (mandula liszt pl és útifűmaghéj a morzsa helyett, de nekem ennyi belefér még, elenyésző az így bevitt + kalória)
Mikor megvan a panírozás, picit pihentetem a halakat.
Közben a bulgurt leforrázom, só nélkül(!) hagyom állni fólia/fedő alatt.
Megpucolom a zöldségeket és sültekhez valókat összekockázom, egy tálba dobálom. Öntök rájul egy evőkanál olajat- most kukoricát használtam- és összekeverem, hogy mindenhova jusson az olajból. Sózom, keverem, rányomom egy fél narancs levét és néhány csepp citromlevet is. Megint megkeverem, sütőpapíros tepsire terítem, irány a sütőbe 180C -on. a són és a leveken kívűl NEM kell semmilyen fűszer. Isteni lesz. 2 adagra az egy evőkanál kukorica olaj bőven belefér a "keretbe". :)
(akinek oda kellett volna írnom előre, hogy sütőt kapcsold be, ne engem olvasson)
Közben a bulgur felpuhult, rászórom a mentás fűszerkeveréket- természetesen lehetne friss is, de most nem volt rá érkezésem, ha ilyen van mozsárban vagy darálóban kell megtörni a földimogyorókat nagyon apróra, aprítani a petrezselymet és a mentát és a bazsalikomot- ráreszelek az apró lyukakon a céklából és összekeverem. Locsolok rá avokádóolajat pár cseppet, megöntözöm a narancs másik felének kinyomott levével és pár csepp citrommal. Nem kell sózni! (nem is kell túl sok só, nem egészséges) Rászórom a szőlőszemeket és a friss, aprított petrezselymet- zöldeket, ha van. Összekeverem, lefedem, várakozóállásba teszem.
Közben megmelegítem az olajat amiben a lazacot sütöm- ez kb 2 ek volt összesen- kukorica olajat használtam, Mikor elfogyott a panírozandó hal, én bevallom a fűszeres lisztes, morzsás parmezános cuccot nem volt szívem kidobni, összekevertem a tojással és megsütöttem végül azokat is. Isteni felhőcskék lettek..
Sütés: közepes lángon, odafigyelve a sajt miatt, hogy ne égjen, csak szép aranybarna legyen; fedő alatt, forgatva a halalkat. Az eredmény egy szuper ropogós- ízletes bunda, belül puha, szaftos hússal.
Pillanatok alatt elfogyott mind- megcsinálni pedig rövidebb ideig tartott, mint leírni és elolvasni, ezt megígérem most! :)
Garantált siker és hal helyett ez tutira működik csirkemellel is.


STORY:
   Azt hiszem az ősz színeinél, a nehéz suba szerű, sűrű, páradús levegőjénél nincs is alkalmasabb, amikor bíbort kíván az ember.. (esetleg egy nyári naplementében, a vizet bambulva egy jó koktélt) Én ételekben és színekben gondolkodom, az én szívemből a lelkekhez mindig ételeken keresztül vezet az út.. Valahogy így alakult.
Ilyenkor viszont kell a meleg, kell az ölelés, kell, hogy egy kaja laktató legyen- de ne hízlaljon, ha nem muszáj, a kajakómát utálom átélni- ehhez képest akartam egy színes, illatos halat készíteni: a lazac narancs-rózsaszínje, a petrezselyem zöldje, a citrom sárgája, egy kis chili pirosnak (a csípős amúgy is jó az anyagcserének) a tetejére és máris nyár van újra... Na de ősz van. Akkor jött szembe Éva hala, ami olaszos panírral volt kitalálva, jól meg is kérdeztem, mit takar az olaszos panír.
Olasz-temperamentum-piros- parmezán, Éva is mondta, szórjam a tetejére.. de szerintem a morzsában jobb, mert ropogósra sül.. hát így.. Le is ragadtam a bundás halnál, nem kellett 2x mondani. :)
Nagyon szeretek több összetevős, de gyors kajákat gyártani, mert mindig olyan, mint egy mini svédasztal- vannak színek, ízek, meglepetések, villára tűzött apró kis jutalomfalatok, ölelések.
Nálam minden kajához (reggelihez is), amikor van idő enni, jár a gyertya. Kell a fény és kell az is, hogy csendesen, békében az ízekre, magunkra koncentráljunk. A gyertyafény melegsége olyan egyszerű kéz, ami a lélek felé nyúl, hogy nem is kell más, egy pillanatnyi nyugalomhoz, önmagunk elfogadásához- szeretéséhez. Ennyi jár. Az idegbaj, a napi rutin, a mókuskerék, a rosszindulat megvár.
Sokszor egyszerűbb ragaszkodni a megszokotthoz, a megszokáshoz és elmerülni az önsajnálatban, elismerem- van, akinek nem megy túllépni dolgokon; éveken, rutinon, beidegződéseken, sérelmeken.
Engem sem kímél a gravitáció; az orvos közölte , hogy öreg a testem- ez van, pedig a lelkem még hol van ettől, a szemem karikás reggelente és a súlyom is legalább 15 kg-val több, mint ideális lenne.. Sírjak, ezen minden nap? Inkább egy jó- szeretem kajával megölelgetem magam, lemozgom majd mosogatás közben ;) és nem gondolok arra, hogy mindjárt csörög az óra, mert este van/vagy hosszú lesz a nap, mert reggel van. Elfogadom a rosszat, megélem a jót és alázattal viselem, ha valakinek nem én kellek. Ha kinézek az ablakon, nem csak kipislantok, hanem megállok, fürkészek és igyekszem látni.. Senki nem siettet, enyém a pillanat. Nem jön vissza és nem leszek fiatalabb és kis göndörfürtű, szőke kisgyerek, hogy kapjak még egy esélyt, szeretetet, önbizalmat.. Ez van, ami most van. Amit én begyűjtök magamnak, érzések, színek, illatok, ízek, pillanatok... csak az enyémek. Ha engedem magam látni- és nem csak kapkodva nézek. ;) A megszokás és az unalom öl.
Kajára definiálva:
A lazacot nem csak sütve, hanem bundában is érdemes, a halat lehet előre is utálni,- de nem érdemes, kipróbálni más ízeket- mindenképpen érdemes, ha nem megy- nem azt adja, még mindig vissza lehet térni a megszokott, saját kis burokba, ott már nem érhet meglepetés.
Néha nem árt meghökkeni azért, serkenti az agyműködést és megdobogtatja a szívet! :D
Szóval nagy fene körmondatokban arra akarok kilyukadni, hogy ne féljen senki bevallani magának a saját gondolatait, ne  féljen 5 percre kikapcsolni és ne féljen az újtól, a hagyományokat lehet úgy is ápolni és tisztelni, hogy közben már előre néz az ember.
   A napokat- érzéseket (a negatívat is!) meg kell élni skacok, azaz ahogy egy nálam sokkal bölcsebb ember mondá:
A tegnap már nincs, a holnap még nincs, a ma van MOST.

Szeretettel ölellek és gyújts egy gyertyát, az egy lélek ölelés!

Jó főzést mindenkinek!
V.















Megjegyzések

Hype